Dana Ududec este avocat specializat în protecția datelor personale, expert recunoscut & trainer GDPR și mentor în programe dedicate studenților la Drept. Când are în față mai mulți proaspăt absolvenți din care trebuie să aleagă, pentru Dana contează mai mult experiențele ce aduc dezvoltare personală și implicarea în proiecte legate de poziția pentru care aplică decât job-urile din CV (sau lipsa lor). Asta poate și pentru că e specialistul de azi nu doar datorită pregătirii academice, ci și activităților extracurriculare foarte diverse desfășurate în paralel. Dana a ales să-și construiască propriul business după ce a înțeles că asta se potrivește cu firea ei autonomă. Decizia a însemnat, totodată, atât asumarea riscurilor specifice, cât și o luptă cu unele frici apărute pe parcurs. Pe toate acestea Dana le-a depășit datorită curajului, abilitatea care a ajutat-o cel mai mult să depășească momentele grele. A fi curajos, spune Dana, nu înseamnă să nu ai temeri sau îndoieli, ci să acționezi în prezența lor, cu încrederea că ești pe drumul cel bun.

Carte de vizită

Nume:Dana Ududec
Funcție: Avocat, trainer și specialist privacy
Arie de practică:Protecția datelor personale&
proprietate intelectuală
Companie:PrivacyON
Experiență: 9 ani

Dacă ar fi să aleagă un drum, chiar de la începuturi, ce îi sfătuiești pe tinerii absolvenți să facă: să se angajeze ca și consultant in-house la o companie, să meargă la o companie de consultanță ori să încerce să-și deschidă propria afacere?

La început de drum cred că o strategie bună este să treci prin cât mai multe experiențe profesionale și să ai o diversitate mare de situații din care să înveți. Din acest punct de vedere, companiile de consultanță sunt incubatoare bune, în măsura în care cultura organizațională susține mentoratul, feedbackul și dezvoltarea personală și profesională. 

Dacă ar fi să ai iar 18 -20 ani, ți-ai planifica altfel studiile academice? Ai urma aceeași facultate sau ai alege alta? Ai urma, în paralel, și alte studii care să te ajute să-ți diversifici cunoștințele? Ai lucra în alte locuri, în facultate?

Sincer, nu aș schimba nimic în pregătirea mea academică sau activitățile extracurriculare în care m-am implicat. Orientarea principală către studii juridice mi-a oferit multă flexibilitate profesională și abilitatea de a gândi structurat. În rest, m-am concentrat pe îmbogățirea culturii generale, voluntariat și îmbunătățirea abilităților de a scrie bine în limba engleză (juridică) și de a face prezentări pentru public.

Procentul antreprenorilor care eșuează în primii ani de viață ai afacerilor lor e foarte mare. Merita antreprenoriatul să-ți asumi riscurile, eforturile și piedicile pe care le întâlnești în drum? Există anumite riscuri specifice atunci când ai propriul tău business de consultanță față de alte domenii de activitate?

Depinde mult de stilul personal și de aceea cred că e important ca fiecare profesionist la început de drum să încerce să se cunoască pe sine cât mai bine. Eu, spre exemplu, sunt o persoană foarte autonomă și prefer să îmi creez singură obiectivele și programul. În PrivacyON am această oportunitate, însă îmi asum și riscurile specifice – fluctuații în piața de servicii de consultanță în domeniul protecției datelor, perioade în care îmi scade forța de muncă sau creativitatea, dependența de mediul de reglementare al domeniului nostru juridic în România, etc. În cazul meu, clar avantajele depășesc problemele create de riscuri și cred că sunt într-un punct de echilibru. 

Îți poți aduce aminte despre primul moment în care ai avut de-a face cu un client nemulțumit? Cum ai abordat situația?

E ceva ce nimeni nu te poate învăța cum să faci și e complet inevitabil (zâmbește). Eu prefer să văd relația cu clientul în ansamblul ei, iar un conflict este doar un moment din cronologia noastră. Dacă lucrurile sunt OK în general și e vorba doar de o nemulțumire punctuală, atunci intru în discuție cu încrederea că vom rezolva și depăși problema, oricare ar fi ea. Sigur că au fost și situații în care viziunile au fost total diferite și a trebuit să ne despărțim, însă oricât de greu ar fi, încerc să am în vedere un principiu esențial: limitarea discuției la fapte, fără a intra în capcanele conflictelor ce țin de identitate și valori.

Care sunt cele mai importante calități pe care le cauți la oamenii pe care îi angajezi în compania ta? Ce te impresionează cel mai mult la un candidat în interviul de angajare?

Odată cu creșterea firmei noastre a venit și nevoia de a mări echipa și am trecut prin mai multe procese de recrutare.

Prima impresie care contează este exprimarea în scris – e-mailul de introducere, scrisoarea de intenție și CV-ul. Redactarea (inclusiv în limba engleză) este extrem de importantă în consultanță, deci voi fi foarte atentă la cum se prezintă un candidat în scris.

Dana Ududec despre cât de important e modul în care se prezintă candidatul în scris

Voi profita de ocazie să spun și că nu mai vreau să văd CV-uri Europass (zâmbește din nou) sau documente Word lipsite de formatare. Există suficiente surse și șabloane pe internet încât să nu mai existe scuze pentru documente plictisitoare sau prost întocmite.

La interviu urmăresc coerența prezentării de sine și măsura în care candidatul și-a făcut temele despre domeniul unde vrea să lucreze și despre specificul firmei noastre. Ca parte a procesului, avem și un mini-proiect de redactare (memo, contract sau analiză punctuală).

Dana Ududec despre cum decurge un interviu la PrivacyON

Dacă ai avea de ales dintre mai mulți absolvenți care aplică pentru un job, ai alege pe cei cu note foarte mari, pe toată perioada studiilor, fără să fi lucrat undeva până atunci sau pe cei care au lucrat și în alte locuri, chiar dacă notele lor nu sunt extraordinare? De ce?

Pentru mine, contează mai mult experiența relevantă de dezvoltare personală și profesională. Când mă refer la experiență relevantă, pentru un proaspăt absolvent asta nu înseamnă neapărat ani de experiență în domeniul pentru care aplică (e logic că toți trebuie să începem de undeva). Mai degrabă aș fi interesată de internship-uri anterioare, activități de voluntariat sau în organizații studențești care să susțină profilul pe care și-l creează candidatul. De exemplu, dacă insiști asupra abilităților de leader, menționează proiectele pe care le-ai coordonat sau, dacă știi că comunici bine, atunci fă referire la un club de debate sau la activități de copywriting pentru un ONG.

O prezentare de sine coerentă și consecventă face minuni în procesul de recrutare.

Dana Ududec despre ce impresionează pozitiv un potențial angajator

Ce lucruri știi acum și crezi că te-ar fi ajutat dacă le-ai fi aflat sau ți le-ar fi spus cineva când abia intrai în această profesie?

Că profesia de avocat este foarte diversă și că există loc pentru fiecare stil personal. Am petrecut mult timp făcându-mi procese de conștiință din cauza feedback-ului unor persoane – că nu sunt suficient de dură sau conflictuală pentru acest domeniu. Însă anii recenți mi-au demonstrat că abordarea echilibrată și empatică este unul dintre motivele pentru care avem relații foarte armonioase cu clienții și am putut crea legături de lungă durată bazate pe încredere.

Pasiunea și cunoștințele solide în domeniu sunt indispensabile. Fără pasiune, sunt mult mai dificil de depășit problemele firești care apar într-o afacere, iar fără cunoștințe solide ajungi doar la o formă fără fond.

Dana Ududec despre ce te pregătește cel mai bine pentru a fi consultant cu propria afacere

Dacă ar fi să definești abilitatea cea mai importantă care te-a ajutat să treci peste momentele grele din carieră, care ar fi aceea?

Curajul. Îmi place ideea că a fi curajos nu înseamnă să nu ai temeri sau îndoieli, ci să acționezi în prezența lor, cu încrederea că ești pe drumul cel bun.

Parcurs & repere profesionale

  • Dana este avocat-partener la PrivacyON, societate de avocați specializată în protecția datelor personale și proprietate intelectuală și co-fondator al Privacy Learning (platformă de cursuri în domeniul protecției datelor).
  • Începând din 2019 este lector & formator autorizat și prezintă cursuri pe tema protecției datelor personale pentru juriști. Totodată participă, ca trainer și mentor, la programe adresate studenților la Drept.
  • În calitate de GDPR Expert Trainer certificat, Dana a fost invitată să susțină traininguri pentru procurori și judecători la European Judicial Training Network, ediția 2019.
  • Din 2017 până în martie 2018 a activat în Societatea Civilă de Avocați NNDKP, cu atribuții în echipa de drept bancar și participare la proiecte de conformare GDPR.
  • Dana a absolvit cursurile Facultății de Drept din cadrul Universității din București în 2012, iar cariera de avocat și-a început-o în 2013, ca avocat consultant pentru ONG-uri implicat, totodată, în proiecte legate de protecția vieții private care au inclus livrarea de cursuri în domeniu. În 2014 a absolvit un masterat în Studii Politice la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA).
4 Shares:
Te-ar mai putea interesa