Claudia Sofianu este liderul diviziei de Impozit pe Venit şi Contribuţii Sociale și are peste 16 ani de experiență în consultanță fiscală, fiind, la momentul în care s-a angajat în această companie, singurul absolvent (doar) de Drept din Departamentul de Fiscalitate. Claudia crede că absolvenții de Drept nu ar trebui să ia în considerare doar clasicele cariere în magistratură sau avocatură, profesia de consultant fiscal având foarte de multe de oferit pentru ei. Ce asteptari are de la oamenii din echipa sa: loialitate și transparență, oferind la randul sau incredere si viziune. “Si nu ar trebui să căutăm mult râvnitul echilibru între viața personală și cea profesională, pentru că ele nu sunt separate, ci sunt doua dimensiuni ale aceleiasi vieti, astfel că este necesar să le îmbinăm armonios și continuu.”

Carte de vizită

Nume:Claudia Sofianu
Funcție: Partener, liderul
diviziei de Impozit
pe Venit şi
Contribuţii Sociale
Arie de practică: Asistență fiscală și juridică
Companie: EY România
Experiență:16+ ani

Dacă ar fi să te pui în pantofii unui tânăr absolvent și să aplici, acum, pentru un job la compania la care lucrezi astăzi, pe ce ai pune accent atunci când ai o discuție față în față cu cineva care e responsabil de recrutarea ta? Pe tine ce te-ar impresiona la un candidat in interviul de angajare?

Ca tânăr absolvent m-ar interesa ce are de oferit acea companie – să îi spunem value proposition, în engleză – și aici nu mă refer doar la nivelul salarial, ci la modul în care își văd viitorul, în ce domenii noi vor să investească, cât de aproape sunt de tehnologie și cum o aplică în munca de zi-de-zi.

Pe de altă parte, în interviurile de angajare caut, în primul rând, oameni curioși. Curiozitatea este unul din lucrurile fără de care nu poți profesa ca și consultant, trebuie mereu găsite soluții noi de abordare a unor probleme/situații (noi și ele) și, din păcate, curiozitatea s-a cam stins în lumea în care trăim acum.

În același timp, caut oameni care să fie pasionați de ceva – au hobby-uri, de exemplu – în speranța că această pasiune o pot transfera și în viața profesională.

Și, nu în ultimul rând, mă impresionează candidații care se cunosc foarte bine pe ei înșiși – cu punctele tari, precum și cele care pot fi dezvoltate. În aceste vremuri, tindem să credem despre noi că ne pricepem la toate și că nu mai avem nimic de învățat odată absolvită facultatea, și aici văd un mare pericol.

Una dintre principalele probleme ale sistemului de învățământ din România (și nu mă refer doar la cel public aici) este că, în continuare, pune un accent foarte mare pe acumularea de cunoștințe teoretice – fără să dea prea des ocazia elevilor/studenților să înțeleagă cum pot folosi în practică ce învață la școală/ facultate.


Claudia Sofianu, despre minusurile sistemului românesc de învățământ

Dacă ai avea de ales dintre mai mulți absolvenți care aplică pentru un job, ai alege pe cei cu note foarte mari, pe toata perioada studiilor, fără să fi lucrat undeva până atunci sau pe cei care au lucrat și în alte locuri, chiar dacă notele lor nu sunt extraordinare? De ce?

I-aș alege pe cei cu o oarecare experiență în muncă, chiar dacă nu au și cele mai mari note pe durata studiilor. Din punctul meu de vedere, una dintre principalele probleme ale sistemului de învățământ din România (și nu mă refer doar la cel public aici), este că, în continuare, pune un accent foarte mare (exagerat de mare) pe acumularea de cunoștințe teoretice, fără să dea prea des ocazia elevilor/studenților să înțeleagă cum pot folosi în practică ce învață la școală/ facultate. Experiența în muncă – chiar dacă în alt domeniu – are o importanță majoră în ideea în care absolventul înțelege mult mai bine ce înseamnă o relație de angajat – angajator, ce are de oferit organizației pentru care lucrează și ce se poate aștepta să primească.

Care consideri că sunt minusurile cele mai importante cu care ies din facultate absolvenții de studii economice / drept din zilele noastre și ce sfaturi sau recomandări ai avea pentru depășirea lor?

Eu sunt absolvent de Drept, în consecință pot să comentez din aceasta perspectivă. În anii 2000, când am terminat eu facultatea, profesia de consultant fiscal nu exista ca opțiune pe lista unui absolvent de Drept. În 2006, când m-am angajat la EY, eram singurul absolvent (doar) de Drept din Departamentul de Fiscalitate. Lucrurile acestea s-au schimbat de-a lungul anilor și, cel puțin pentru echipa pe care o conduc, absolvenții de Drept pot avea niște calități care sunt extrem de apreciate și de necesare în a livra proiectele – de exemplu, ușurința în a citi actele normative, în a lega bucățile legislative, în redactarea opiniilor. Iar acum, pentru colegii mai tineri absolvenți de Drept, această profesie are la fel de mult sens ca și cele avocat, magistrat sau consilier juridic.

Pe de altă parte, însă, aș numi două aspecte majore care nu cred că s-au schimbat din anii 2000 încoace și pe care eu le consider minusuri: 1) studierea (mai) riguroasă a specialităților ce țin de aria fiscalității, 2) o abordare practică a problematicii din acest domeniu, bazată pe spețe pe care noi ca practicieni le întâlnim. Știu că există și excepții, facultăți de Drept unde se încearcă o astfel de abordare, dar rămân doar excepții deocamdată.

Vorbind din experiența mea personală, meseria de consultant fiscal (mai ales într-o companie multinațională ca EY) îți dă posibilitatea unei acumulări foarte rapide de cunoștințe tehnice, expunere internațională, posibilitatea de a fi implicat în proiecte împreună cu colegi din alte țări, înțelegerea unor proceduri de lucru etc.

Personal, consider că în primii 3-4 ani de meserie aceste minusuri pot fi depășite, dar e nevoie de efort, investiție constantă de timp și energie, muncă și multă pasiune.

Nu există viață personală separată de viața profesională, avem o singură viață și aceste două laturi trebuie să se întrepătrundă continuu și armonios.


Claudia Sofianu, despre lucrurile pe care ar fi vrut să i le spună cineva când era la început de drum profesional

Ce lucruri știi acum și crezi că te-ar fi ajutat dacă le-ai fi aflat sau ți le-ar fi spus cineva când abia intrai în această profesie?

Că nu există viață personală separată de viața profesională, că avem o singură viață și aceste două laturi trebuie să se întrepătrundă continuu și armonios. Scopul nu este să “atingi un echilibru între viața personală și cea profesională”, himera după care atâția au alergat în van atâția ani, ci că ședința de la școală sau de la grădiniță a copiilor trebuie inclusă în agenda zilnică la fel ca orice întâlnire de business, și este extrem de important să te cunoști pe tine foarte bine, astfel încât să știi exact cât de mult poți da, dar și de ce ai nevoie pentru a-ți reface energia.

Îți poți aduce aminte despre acel moment în care erai la începuturi și ți s-a încredințat un task nou, pe care nu îl mai îndepliniseși anterior? Cum ai abordat acea situație?

Și acum am proiecte noi pe care nu știu de unde să le apuc uneori, astfel de provocări fac meseria aceasta atât de frumoasă. Revenind la începuturile carierei mele în consultanță fiscală, în primul rând, m-am gândit mereu cum aș putea eu să abordez acel proiect și să schițez un mic plan de lucru, pe urmă nu m-am sfiit niciodată să mă consult cu colegii mai experimentați decât mine și să le cer părerea despre ideile mele. Consultarea și munca în echipă sunt esențiale acestei meserii.

Orice consultant fiscal ar spune că această meserie seamănă cu un maraton, nu cu o cursă de viteză. E nevoie de rezistență, dozare a efortului și a energiei, precum și de un plan de pregătire/abordare a cursei.


Claudia Sofianu definind consultanța printr-o metaforă

Dacă ar fi să identifici un hobby a cărui practicare constantă ajută în activitatea de consultanță, care ar fi acela? Ce te pregătește mai bine pentru a fi consultant?

M-aș putea referi măcar la două: 1) cititul – este extrem de multă legislație de acoperit (mai ales în România, unde schimbările de lege sunt atât de dese), dar și articole, și alte materiale de specialitate; 2) sporturi ca înotul sau alergatul pe distanțe lungi – orice consultant fiscal ar spune că această meserie seamănă cu un maraton, nu cu o cursă de viteză. E nevoie de rezistență, dozare a efortului și a energiei, precum și de un plan de pregătire/abordare a cursei.

Dacă ar fi să definești abilitatea/ calitatea cea mai importantă care te-a ajutat să treci peste momentele grele din carieră, care ar fi aceea?

Pe mine, personal, m-a ajutat ambiția, dar cred că pot fi și altele, ca de exemplu: răbdarea sau reziliența.

Unde tragi linie, atunci când e vorba despre caracterul oamenilor cu care lucrezi?

Personal, dau foarte mult credit și investesc constant în oamenii cu care lucrez. De altfel, echipele pe care le-am construit și le-am dezvoltat de-a lungul anilor sunt cea mai mare mândrie și împlinire profesională a mea. Cer, în schimb, loialitate și transparență.

Parcurs & repere profesionale

  • Claudia este Partener și liderul diviziei de Impozit pe Venit şi Contribuţii Sociale din cadrul departamentului de Asistență Fiscală al EY România.
  • Și-a obținut licența la Facultatea de Drept din Cluj-Napoca și are o diplomă de master în Drept Comercial European de la Universitatea Babeș Bolyai. Este membră a Asociației Consilierilor Juridici din România.
  • Experiența sa profesională cumulează 16 ani de consultanță în serviciile fiscale pentru expați, servicii migraționiste, interpretarea si aplicarea convențiilor cu privire la evitarea dublei impuneri, asigurări sociale naționale și internaționale, planificare fiscala.
  • Are un rol important cu privire la întocmirea de propuneri în scopul îmbunătățirii legislației fiscale și a celei privind imigrarea și a armonizării acestora cu directivele europene, acordând asistență către numeroase companii multinaționale si fiind responsabilă cu consilierea strategică a companiilor care își detașează angajații sau membrii consiliului de administrație în străinătate.
  • Claudia s-a implicat în proiecte complexe legate de angajați  locali sau detașați, precum și în numeroase audituri fiscale și sociale, conferințe pe aspecte fiscale și sociale cu privire la expatriați, seminarii organizate cu autoritățile fiscale și de muncă.
  • Are o experiență extinsă în ceea ce privește întocmirea materialelor de training și susținerea de sesiuni de pregătire pe subiecte de impozite și asigurări sociale, reglementări UE cu privire la mobilitatea angajaților, precum și numeroase prezentări pentru conferințe pe subiecte fiscale.
1 Shares:
Te-ar mai putea interesa