Cristina Săulescu e consultant fiscal cu o vastă experiență în domenii deosebit de complexe cum sunt fuziunile și achizițiile, tranzacțiile transfrontaliere sau cel al prețurilor de transfer și lector & trainer pe probleme de fiscalitate. Tinerilor absolvenți care au în plan să pășească în lumea afacerilor pe cont propriu Cristina le recomandă să exerseze mai întâi poziția de angajat, de preferat în domenii cât mai diverse, pentru că un antreprenor de succes are nevoie nu doar de pregătire academică, ci și de un cumul de experiențe. De asemenea, e important ca, profesional vorbind, să aibă o motivație bună pentru că, spune Cristina, munca fără o țintă valoroasă e doar o corvoadă fără sens. Când e să identifice abilitățile care au ajutat-o să treacă de momentele grele din carieră, Cristina numește în primul adaptabilitatea în interacțiunile cu clienții sau cu autoritățile și în stabilirea obiectivelor de business, însă subliniază că gândirea sa critică a fost cea datorită căreia a evaluat corect situațiile și a evitat automatismele de raționament.

Carte de vizită

Nume: Cristina Săulescu
Funcție:Managing Partner
Arie de practică:Consultanță fiscală
& prețuri de transfer
Companie:Cabot Transfer
Pricing (în alianță cu
Biriș Goran)
Experiență:+20 ani

Dacă ar fi să aleagă un drum, chiar de la începuturi, ce îi sfătuiești pe tinerii absolvenți să facă: să se angajeze ca și consultant in-house la o companie, să meargă la o companie de consultanță ori să încerce să-și deschidă propria afacere?

Cred că un început extraordinar îl constituie o slujbă într-o firmă de consultanță. Este locul perfect în care, dacă ești îndrumat cum trebuie, ai acces la o diversitate mare de industrii, fiecare cu problematica ei, deci ai de-a face cu diversitate generată chiar de clienți. De la un client la altul problematica diferă, legislația aplicabilă diferă, dar nu întotdeauna atât de mult încât să nu poți translata soluții de la unii la ceilalți. Astfel se generează avantajul formării unei adaptabilități atât de necesară profesional. 

Cu foarte rare excepții, un tânăr abia ieșit de pe băncile școlii nu are capacitatea de a construi o afacere, întrucât setul de abilități cerute de antreprenoriat fac parte din cele dobândite odată cu experiența și diversitatea problemelor cu care te-ai confruntat. Presiunea decizională care cade asupra unui antreprenor este consistentă, tocmai de aceea și asistăm – în viața antreprenorilor –  la câteva rateuri înainte de o reușită serioasă.

Cristina Săulescu despre importanța acumulării de experiență profesională înainte de înființarea propriului business

Dacă ar fi să ai iar 18 -20 ani, ți-ai planifica altfel studiile academice? Ai urma aceeași facultate sau ai alege alta? Ai urma, în paralel, și alte studii care să te ajute să-ți diversifici cunoștințele? Ai lucra în alte locuri, în facultate?

Întotdeauna m-am mirat de capacitatea oamenilor de a-și dori să fi făcut altceva, altfel. Eu fac parte dintre – cel mai probabil – puținii care sunt mulțumiți cu ceea ce au făcut și de cum au decurs lucrurile în viața mea. Nu sunt un planificator excepțional și nu mă pot lăuda cu o clarviziune ieșită din comun, dar cumva am reușit să fiu acolo unde a trebuit să fiu și să fac lucrurile de care mi-am dorit să mă ocup. Firește, există zone în care lucrurile pot fi mai bune, mai rapide, mai focusate, dar modul în care m-am format este unul sustenabil în sensul că dă, în continuare, rezultatele scontate.

Procentul antreprenorilor care eșuează în primii ani de viață ai afacerilor lor e foarte mare. Merita antreprenoriatul să-ți asumi riscurile, eforturile și piedicile pe care le întâlnești în drum? Există anumite riscuri specifice atunci când ai propriul tău business de consultanță față de alte domenii de activitate?

Așa cum am spus deja, antreprenoriatul este o activitate complexă care, după părerea mea, necesită un cumul de experiență, și nu doar academică, înainte de a fi demarat. Odată această experiență acumulată, drumul propriei afaceri – inclusiv consultanța – chiar merită abordat.

Afacerea proprie este, dacă vreți, examenul de maturitate al profesionistului, indiferent de domeniul în care activează. Nu de alta, dar în antreprenoriat nu mai lucrezi cu plasă de siguranță, pentru că nu te mai ferește nimeni de consecințele acțiunilor tale – șeful, colegii, organizația.

Cristina Săulescu despre antreprenoriat

Pentru mine, aceasta este și frumusețea afacerii proprii – decizie, adaptare, adecvare. Tot ceea ce îți închipui că știi se va dovedi adevărat sau nu. Tot ceea ce faci – cu bune și cu rele – se va reflecta în numărul de clienți mulțumiți pe care îi ai și în creșterea afacerii în sine. Consultanța are și o parte prin care se deosebește de celelalte tipuri de antreprenoriat – experiența și profesionalismul tău ajută în mod direct alte afaceri să crească, să se dezvolte. Îmi place să cred că meseria de consultant are ceva în comun cu cea de dascăl: îți dă ocazia să-ți lași amprenta în viața altora.

Îți poți aduce aminte despre primul moment în care ai avut de-a face cu un client nemulțumit? Cum ai abordat situația?

Clientul nemulțumit este o realitate cu care, mai devreme sau mai târziu, trebuie să te confrunți. Este clar că prima interacțiune de acest fel nu e una plăcută și îți pune probleme reale de adaptare – surpriză, blocaj, nemulțumire, dezamăgire. Odată ce ai trecut de  prima fază –  cea emoțională – rezolvarea este în dialog.

Indiferent ce ți se reproșează, întreruperea dialogului cu clientul nu este niciodată o opțiune. Trebuie să te așezi la discuție cu acesta, să cauți să înțelegi ce s-a întâmplat, să evaluezi circumstanțele și să găsești împreună remedierea situației.

Cred cu tărie în demersul găsirii soluțiilor pentru orice situație. Asta mi-a adus aproape oamenii și mi-a făcut posibilă creșterea profesională.

Cristina Săulescu despre satisfacțiile pe care le aduce perseverența

Care sunt cele mai importante calități pe care le cauți la oamenii pe care îi angajezi în compania ta? Ce te impresionează cel mai mult la un candidat în interviul de angajare?

Sunt atrasă de oamenii care își utilizează facultățile critice. Cei care gândesc și deopotrivă pun în acțiune ce gândesc.

De asemenea, mi se pare foarte important să aibă o motivație bună – munca fără o țintă valoroasă e doar o corvoadă fără sens.

Totodată, valori precum loialitatea și integritatea sunt importante pentru mine și, în general, pentru oricine dorește să facă ceva în viață.

Dacă ai avea de ales dintre mai mulți absolvenți care aplică pentru un job, ai alege pe cei cu note foarte mari, pe toată perioada studiilor, fără să fi lucrat undeva până atunci sau pe cei care au lucrat și în alte locuri, chiar dacă notele lor nu sunt extraordinare? De ce?

Notele nu sunt neapărat singurul criteriu. Cel puțin până acum, notele nu au fost un factor definitoriu în luarea deciziilor, cum de altfel nici experiența acumulată în timpul facultății. Eu, de exemplu, nu am lucrat în timpul facultății, deci din start nu pot să folosesc acest criteriu când vine vorba de alții.

Contează și atitudinea față de muncă, capacitatea de a relaționa și munci în colectiv, corectitudinea și, nu în ultimul rând, curiozitatea care face posibil progresul unui individ.

Cristina Săulescu despre calitățile umane care influențează decizia de angajare

Ce lucruri știi acum și crezi că te-ar fi ajutat dacă le-ai fi aflat sau ți le-ar fi spus cineva când abia intrai în această profesie?

Eu sunt genul care nu regretă trecutul, ia lucrurile așa cum vin și încearcă să învețe câte ceva nou în fiecare etapă a vieții. Aș putea spune că lucrurile au un ritm al lor și că, de cele mai multe ori, se întâmplă la momentul potrivit. Retrospectiv, cred că au existat momente în care mi-ar fi făcut bine o explicație mai detaliată sau un sprijin mai cald din partea câtorva oameni. De asemenea, la rândul meu, aș fi putut fi mai calmă în anumite situații – tocmai de aceea, calmul este o calitate pe care o respect și o caut la cei din jur.

Ce crezi că te pregătește cel mai bine pentru a fi consultant și a avea propria afacere de consultanță?

Dezvoltarea unei relații bune cu clientul este esențială. Încredere, împărtășitul lucrurilor importante, atitudinea rezolvitorie, toate acestea se bazează pe calitatea relației dintre client și consultant.

De asemenea, un consultant are întotdeauna un avantaj în experiența obținută în cât mai diverse poziții cu putință – a înțelege problematica de pe ambele părți ale baricadei poate fi un atu major în interacțiunea cu autoritățile, spre exemplu. Încrederea în sine și o atitudine optimistă vis-à-vis de problematica cu care te întâlnești sunt și ele avantaje în munca de consultanță. Afacerea proprie, cum spuneam, vine în mod firesc după ce ai acumulat suficientă experiență și diversitate ca profesionist.

Dacă ar fi să definești abilitatea cea mai importantă care te-a ajutat să treci peste momentele grele din carieră, care ar fi aceea?

Cu siguranță, adaptabilitatea și gândirea critică sunt cele mai importante din punctul meu de vedere. Adaptabilitatea este esențială pentru că ai de-a face cu mize multiple – clientul, legea, autoritatea de control – și cu obiective complexe – de business, de conformare. Gândirea critică este ceea ce face diferența între a evalua corect o situație și a te lăsa condus de precedente sau, mai rău, de automatisme de raționament. Îmi iubesc munca și pentru că îmi lasă loc să-mi exercit atât adaptabilitatea cât și gândirea critică.

Parcurs & repere profesionale

  • Cristina este licențiat în economie al Universității de Vest din Timișoara, membru al Camerei Consultanților Fiscali din România și activează în această profesie de peste 20 de ani atât în sectorul privat, cât și în cel public din țara noastră.
  • Experiența ei în sectorul privat constă într-o plajă largă de coordonare și dezvoltare de servicii de contabilitate, asistență de specialitate pe proiecte de fuziuni și achiziții, conformitate și asistență fiscală, consultanță pe problematicile prețurilor de transfer atât la nivel național, cât și regional. În sectorul public, Cristina a lucrat timp de 7 ani ca auditor fiscal al Agenției Naționale de Administrare Fiscală și încă 10 ani ca manager.
  • Cristina are o competență semnificativă în domeniul prețurilor de transfer, al tranzacțiilor transfrontaliere, al reorganizărilor, ca și al implicațiilor impozitării în raport cu legislația românească și cea internațională, oferind servicii profesionale de calitate unor variate corporații multinaționale, bănci și companii locale.
  • Nu în ultimul rând, Cristina are  o vastă experiență ca lector și trainer, ea susținând, din aceste poziții, conferințe și ateliere pe diverse teme din domeniul impozitării locale și internaționale și al prețurilor de transfer.
9 Shares:
Te-ar mai putea interesa