Deși mulți dintre cei care ies de pe băncile facultăților cu profil economic par speriați de contabilitate și sunt slab pregătiți pentru „viața reală”, Ioana Cârtițe ne spune, după cei peste 12 ani de experiență în domeniul fiscal, că munca pe acest teren nu e deloc plictisitoare – trebuie doar să vrei să înveți, iar asta înseamnă uneori să o faci și pe cont propriu. Un candidat ideal ar fi, în opinia Ioanei, acela care se detașează de ceilalți prin experiențele extra-curriculare, care nu s-a rezumat doar la „buchea cărții”.

Carte de vizită

Nume:Ioana Cârtițe
Funcție:Senior Tax Manager
Arie de practică:Impozitarea companiilor
& taxare internațională
Companie:Biriș Goran
Experiență: 12+ ani

Dacă ar fi să te pui în pantofii unui tânăr absolvent și să aplici, acum, pentru un job la compania la care lucrezi astăzi, pe ce ai pune accent atunci când ai o discuție față în față cu cineva care e responsabil de recrutarea ta? Pe tine ce te-ar impresiona la un candidat in interviul de angajare?

Probabil că aș încerca să-mi pun în valoare punctele forte, mai exact ce am reușit să fac notabil și, mai ales, diferit față de colegi – experiențe internaționale (bursa Erasmus, alte burse, internship-uri obținute prin proiecte în cadrul facultății, prin AIESEC sau alte organizații studențești de prestigiu. De exemplu, am avut un internship de 3 luni în departamentul financiar-contabil al unui hotel central din Londra, internship care reușea să focalizeze interesul în timpul discuțiilor, plus experiența practică în România – stagii de practică în contabilitate, activități în cadrul organizațiilor studențești, precum AIESEC, sau în cadrul universității, ca membru în senatul studenților, membru în comisiile de cazare, de tabere, șef de grupă și serie.

Activitatea extra-curriculară personalizează serios profilul unui candidat și îți conferă un set variat de abilități.

Potențialul este ceea ce mă impresionează la un candidat, precum și faptul că a abordat perioada studiilor drept o inițiere în vederea viitoarei cariere. Că nu s-a limitat la studiu, ci a dorit să-și extindă orizonturile într-o formă sau alta. Cunoștințele efective din domeniul studiat sunt deopotrivă importante, alături de eventuala expunere la un mediu internațional care l-a făcut să înțeleagă o altă cultură decât cea românească.

Dacă ai avea de ales dintre mai mulți absolvenți care aplică pentru un job, ai alege pe cei cu note foarte mari, pe toata perioada studiilor, fără sa fi lucrat undeva până atunci sau pe cei care au lucrat și în alte locuri, chiar dacă notele lor nu sunt extraordinare? De ce?

Cred că este foarte important să analizezi the whole package – nu cred că notele sunt cele mai importante, însă, în același timp, pot fi un indicator al seriozității cu care absolventul și-a tratat propriile studii. Pe de altă parte, nu cred neapărat că un absolvent cu rezultate mai puțin bune nu poate fi considerat un candidat serios. De asemenea, nu cred nici că, dacă un candidat a lucrat în alte locuri, asta trebuie să constituie un avantaj, fără a lua în considerare și alți factori – este important și în ce domeniu a lucrat sau în ce organizație a lucrat. E important să vezi ce a făcut pe lângă școală și să înțelegi și contextul notelor.

Care consideri că sunt minusurile cele mai importante cu care ies din facultate absolvenții de studii economice / drept din zilele noastre și ce sfaturi sau recomandări ai avea pentru depășirea lor?

Absolvenții facultăților cu profil economic – cele despre care pot eu vorbi – sunt relativ slab pregătiți pentru real life – există lacune la capitolul cunoștințe de bază de contabilitate, juridice, de engleză economică. Abilitățile de bază lasă și ele de dorit, în mod surprinzător, pe parte de chestiuni banale precum Word, Excel, PowerPoint. Ca să nu mai vorbim despre raritatea celor care știu să obțină informație, să o trieze și sintetizeze.

Din punctul meu de vedere, studenții trebuie să demonstreze diligență și seriozitate, chiar și atunci când nu sunt cu totul în armonie cu modul de predare sau curricula în sine. Pentru cine îți dorește cu adevărat o educație, informația este oriunde.

Am observat, spre exemplu, și faptul că multora le este frică de contabilitate, deși aceasta va face parte din aproape toate domeniile pe care le vor alege profesional în finanțe.

Ce lucruri știi acum și crezi că te-ar fi ajutat dacă le-ai fi aflat sau ți le-ar fi spus cineva când abia intrai în această profesie?

Provin dintr-o familie de contabili, mereu am fost familiară cu partea fiscală și contabilă, deci nu aș spune că sunt multe chestii pe care nu le știam despre profesia de consultant fiscal (care era oricum încă la începuturi în 2009, când am început eu să lucrez). Restul lucrurilor se învață pe parcurs, important este să fii deschis la experiențe noi, la lucratul în echipe de proiect inter-departamentale.

Îți poți aduce aminte despre acel moment în care erai la începuturi și ți s-a încredințat un task nou, pe care nu îl mai îndepliniseși anterior? Cum ai abordat acea situație?

Abordate cu temeri sau nu, task-urile noi au acest dar de a te face să capeți încredere în tine. Noutatea este definitorie în profesia de consultant fiscal, aproape fiecare zi e diferită de cea anterioară, iar clienții au rareori cerințe identice.

Dacă ar fi să identifici un hobby a cărui practicare constantă ajută în activitatea de consultanță, care ar fi acela? Ce te pregătește mai bine pentru a fi consultant?

Cititul ajută mult. Nu numai că îți formează un anumit limbaj, crește capacitatea de sinteză și de structurare a informației, conduce la o creștere a vocabularului, dar te și ajută să interpretezi textele pe care le citești. Iar pentru un consultant fiscal, cheia este să interpreteze textele de lege, să vadă care a fost intenția legiuitorului atunci când acestea nu sunt clare.

Dacă ar fi să definești abilitatea cea mai importantă care te-a ajutat să treci peste momentele grele din carieră, care ar fi aceea?

Sunt o persoană orientată foarte mult pe rezolvarea problemelor și identificarea de soluții. Evident, atunci când apare o problemă, de orice fel, încerc să găsesc o soluție care să o deblocheze. Cred că asta m-a ajutat mult, atât pe chestiuni tehnice, cât și în relațiile inter-umane.

Unde tragi linie, atunci când e vorba despre caracterul oamenilor cu care lucrezi?

Atunci când lucrezi într-o echipă numeric restrânsă, consider că trebuie să ai încredere în colegi și să știi că te poți baza pe ei. Din acest motiv, îmi plac oamenii care sunt implicați în ceea ce fac. Aș spune că trag linia atunci când am de-a face cu persoane superficiale, care persistă în aceleași greșeli și care nu-și doresc să evolueze. Oameni care nu pot lucra în echipă.


Parcurs & repere profesionale

  • Ioana s-a alăturat echipei Biriș Goran în 2013, având peste 12 ani de experiență atât la nivel local, cât și internațional. Ioana este specializată în impozitarea întreprinderilor și impozitarea internațională: de la analiză fiscală și asistență la fața locului pentru clienți în cadrul inspecțiilor fiscale până la compliance și revizuiri fiscale. De asemenea, Ioana are o vastă experiență în domeniul analizei financiare, incluzând standardele contabile românești și IFRS, precum și în materie de prețuri de transfer.
  • Anterior, Ioana a lucrat timp de cinci ani în cadrul Mazars, ocupând funcția de Supervising Senior Consultant, și a fost Transfer Pricing and Business & IP Valuation Manager în cadrul Grant Thornton.
  • În anul 2015, Ioana a devenit membru al Camerei Consultanților Fiscali din România. De asemenea, este evaluator autorizat de întreprinderi, active necorporale și fond de comerț, precum și membru ACCA din anul 2014. În august 2019, Ioana a devenit unul dintre primii 1.100 de consultanți fiscali care dețin o diplomă ADIT (Diplomă Avansată în Impozitarea Internațională) la nivel global.
  • Ioana mai deține și alte calificări: Certificat acordat de Chartered Institute of Taxation în domeniul prețurilor de transfer (2017), Certificat acordat de Chartered Institute of Taxation în domeniul principiilor de impozitare internațională (2018), Certificat acordat de Chartered Institute of Taxation în domeniul petrolului și gazelor naturale din amonte (2019).
  • Portofoliul de clienți ai Ioanei pe partea de asistență fiscală curentă include: BCR, Red Bull România, Secom, Coresi Business Park Group.

1 Shares:
Te-ar mai putea interesa