Riscurile inerente oricărui business pot fi depășite dacă știi ce îți dorești și îți setezi realist atât țintele, cât și așteptările, spune Lelia Grigore, avocat specializat în drept fiscal și dreptul afacerilor. Apoi, spune Lelia, ca să reușești mai trebuie ținut cont de unul dintre elementele principale pe care un avocat le are de gestionat: încrederea clienților, care e greu de obținut, dar ușor de pierdut. Printre lucrurile pe care Leliei i-ar fi plăcut să le știe la început de drum e acela că e în regulă să îndrăznești, la fel cum e în regulă și să greșești, atâta cât timp înveți din asta. Dacă e să identifice abilitatea care a ajutat-o să depășească momentele grele din carieră, Lelia numește capacitatea de a nu intra în panică și insistența în a căuta soluția chiar și în momentele în care, matematic, pare imposibil ca ea să existe, pentru că atunci când a „simțit-o”, soluția a venit.

Carte de vizită

Nume:Lelia Grigore
Funcție:Partener
Arie de practică:drept fiscal,
dreptul afacerilor
Companie:Ferentz Grigore Tacu SCA
Experiență:11+ ani
  • Dacă ar fi să aleagă un drum, chiar de la începuturi, ce îi sfătuiești pe tinerii absolvenți să facă: să se angajeze consultant in-house la o companie, să meargă la o companie de consultanță ori să încerce să-și deschidă propria afacere?

Cred că cea mai bună variantă la început de drum este cea în care ai parte de ghidaj și de modele. Stilul de lucru se formează în timp și, chiar dacă este adaptat personalității fiecăruia dintre noi, contează felul în care ne „disciplinăm” de la început. De asemenea, ghidajul unui mentor înseamnă, sau e ideal să însemne, posibilitatea de a avea aproape pe cineva cu un nivel de profesionalism ridicat, care să poată răspunde întrebărilor, să corecteze acolo unde e cazul. Primii ani din profesie sunt cei în care eu cred că ai răgaz să completezi formarea din facultate. Acestea se pot întâmpla dacă ești consultant in-house sau lucrezi într-o companie de consultanță.

Dacă ar fi să ai iar 18 -20 ani, ți-ai planifica altfel studiile academice? Ai urma aceeași facultate sau ai alege alta? Ai urma, în paralel, și alte studii care să te ajute să-ți diversifici cunoștințele? Ai lucra în alte locuri, în facultate?

Eu am făcut multă practică în facultate și cred că asta e esențial pentru a-ți da seama ce-ți place să faci. Probabil aș urma aceeași facultate, însă aș fi mai „insistentă” în a profita de sprijinul profesorilor pe care i-am avut, aș renunța la „rușinea” de a pune întrebări, mult prea bine cunoscută sistemului nostru de învățământ. Pe de altă parte, cred că aș aloca mai mult timp dezvoltării personale – experiențelor trăite, sportului, cititului.

Procentul antreprenorilor care eșuează în primii ani de viață ai afacerilor lor e foarte mare. Merită antreprenoriatul să-ți asumi riscurile, eforturile și piedicile pe care le întâlnești în drum? Există anumite riscuri specifice atunci când ai propriul tău business de consultanță față de alte domenii de activitate?

Există riscurile inerente oricărui business – felul în care le depășești poate veni din modul în care îți „așezi” afacerea, de cât de realist setezi niște ținte și așteptări și de cât de bine știi ce îți dorești. Eu încă lucrez la asta, de fapt sunt la început de drum. Încerc să trec de la dimensiunea de „sunt avocat, trebuie sa rezolv aceste sarcini profesionale și cam asta e tot” la cea de business, cuprinzând felul în care văd dezvoltarea, perspectiva societății, în care îmi asum niște targeturi ce țin inclusiv de zona financiară.

Bineînțeles, zona de consultanță și avocatura, în general, este una în care „câștigarea” încrederii oamenilor e printre elementele principale pe care le ai de gestionat. Clienții vin la tine dacă simt că din acel moment și-au luat de pe umeri responsabilitatea unui task juridic, dacă te percep ca pe un „partener”. Iar încrederea nu e ușor de obținut, însă este foarte ușor de pierdut.

Îți poți aduce aminte despre primul moment în care ai avut de-a face cu un client nemulțumit? Cum ai abordat situația?

Clienții „nemulțumiți” sunt, de obicei, cei care și-au setat niște așteptări care nu concordă cu realitatea; asta poate veni din nivelul lor de așteptări sau din felul defectuos de setare a relației, inclusiv din felul în care avocatul sau consultantul a comunicat. Bineînțeles, sunt și cei „nemulțumiți” de rezultat, dar dacă au știut de la început, obiectiv, ce ar putea urma, îi putem încadra în prima categorie.

Eu am o abordare care începe cu analiza modului în care am transmis informația – oare am explicat clar și ferm, de la început, ce urmează? După aceasta, văd dacă este o problemă legată de modul de trimitere a mesajului sau una legată de recepționarea lui. 

Lelia Grigore despre cum gestionează momentele dificile din relația cu clienții

Primul client „nemulțumit” a fost uimit că eu voi fi cea care se va ocupa de dosarul lui. Nu discutase până atunci cu mine și i se părea că sunt foarte tânără și fără experiență. Nemulțumirea s-a datorat faptului că nu știa că eu voi îndeplini această sarcină. L-am asigurat că știu foarte bine dosarul și că oricum munca mea va fi supervizată de altcineva, pentru că eu nu cred că e loc de ego aici.

Care sunt cele mai importante calități pe care le cauți la oamenii pe care îi angajezi în compania ta? Ce te impresionează cel mai mult la un candidat în interviul de angajare?

Pasiunea și motivația. Contează foarte mult, la fel ca dorința de evoluție. Nu caut oameni care să-mi semene, ci oameni care să completeze echipa, însă acestea sunt mai mult decât niște „calități”, sunt asemănătoare unor principii. 

Mă impresionează de fiecare data oamenii care știu să spună unde sunt, ca punct al carierei, și ce își doresc mai departe, cei cu o siguranță de sine care vine din faptul că nu vor să pară altfel decât sunt și cei care au o îndrăzneală „frumoasă”, un fel de perseverență în a obține ceea ce își doresc. 

Lelia Grigore despre autocunoaștere și determinare

Dacă ai avea de ales dintre mai mulți absolvenți care aplică pentru un job, ai alege pe cei cu note foarte mari, pe toată perioada studiilor, fără sa fi lucrat undeva până atunci sau pe cei care au lucrat și în alte locuri, chiar dacă notele lor nu sunt extraordinare? De ce?

Nu pot oferi un răspuns general, contează felul în care s-ar prezenta la interviu, dar știu sigur că notele nu sunt totul. Un plus pentru cei care au mai lucrat poate fi alocat dacă asta i-a ajutat să descopere la ce sunt buni, ce abilități au și ce își doresc. Asta nu înseamnă că nu aș da o șansă celor care s-au dedicat studiului. 

Ce lucruri știi acum și crezi că te-ar fi ajutat dacă le-ai fi aflat sau ți le-ar fi spus cineva când abia intrai în această profesie?

Cred că m-ar fi ajutat să știu că e ok să îndrăznești, la fel cum e ok să greșești, cât timp înveți. Am avut o perioada senzația că trebuie să am răbdare până la momentul la care voi îndrăzni să fac niște lucruri la un anumit nivel profesional, iar acum cred că, deși nu trebuie să pierzi proporția lucrurilor, trebuie să ai îndrăzneală din plin, să fii insistent, să îți asumi unde vrei să ajungi și să mergi pe propria cale. 

Ce crezi că te pregătește cel mai bine pentru a fi consultant și a avea propria afacere de consultanță?

Cred că nimic nu te pregătește mai bine decât a-ți asuma că lucrul cu oamenii este o abilitate în sine, care trebuie dezvoltată, exersată. Iar cel mai bun exercițiu este să interacționezi cu cât mai mulți oameni, să te expui intenționat unor provocări de acest tip.

De asemenea, legat de business, cred că are sens să începi să studiezi ce înseamnă să ai propria afacere, să vezi cum trebuie să faci un plan de afaceri ca să nu te comporți haotic, poate chiar să ai un mentor – la asta lucrez și eu acum. Părerea conform căreia lucrurile vor merge de la sine nu e una care să creeze o construcție cu o bază solidă.

Lelia Grigore despre cum se clădește o afacere

Dacă ar fi să definești abilitatea cea mai importantă care te-a ajutat să treci peste momentele grele din carieră, care ar fi aceea?

Capacitatea de a nu intra în panică și de a „simți” că trebuie să existe o soluție chiar și în momentele în care, matematic, părea imposibil. De fiecare dată când am simțit că există o soluție, aceasta a venit. Iar mai nou învăț să am răbdare și să organizez activitatea pe niște linii clar stabilite, astfel încât să pot recalibra, dacă este cazul. De asemenea, am învățat să am încredere nu doar în mine, ci și în oamenii de lângă mine și să cer sprijin. 


Parcurs & repere profesionale

  • Lelia este membru fondator al FERENTZ GRIGORE TACU SCA, o societate de avocatură care acoperă mai multe arii de drept, cu arie de practică în special în zona Prahova și București.
  • Timp de cinci ani după ce a devenit avocat, Lelia a acumulat experiență în domeniul dreptului civil și al dreptului afacerilor, după care s-a alăturat echipei Dobrinescu Dobrev, societate de avocatură specializată în drept fiscal, de unde a plecat pentru a porni în propria sa călătorie antreprenorială.
  • Lelia a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității București în 2011 și a promovat, în același an, examenul de admitere în Baroul Prahova.
  • De asemenea, Lelia are un masterat în drept fiscal – ramură a dreptului de care se declară pasionată.
  • Lelia a participat la conferințe și cursuri de drept fiscal și dreptul afacerilor – domenii în care a publicat articole în revistele de specialitate.
0 Shares:
Te-ar mai putea interesa