Studiul ar trebui să fie principala principala preocupare pe perioada studenției, spune Nadia Oanea, consultant fiscal, expert contabil și trainer în domeniul fiscal, cu o experiență profesională de peste 24 de ani. Candidatul care o impresionează pe Nadia e cel ce prezintă un mix bun între rezultatele academice și experiența relevantă în domeniu, pentru că demonstrează abilitatea lui de a se concentra pe ce este important în fiecare etapă a vieții profesionale – mai întâi pe studii, iar apoi pe alegeri ce arată interesul pentru acumularea de cunoștințe practice. Tinerilor antreprenori, Nadia le recomandă să se înconjoare de profesioniști cu experiență sau să apeleze la mentori și consultanți de valoare, pentru a crește șansele de reușită ale proiectului lor de business.

Carte de vizită

Nume: Nadia Oanea
Funcție:Owner
Arie de practică:Consultanță fiscală &
business, training fiscal
Companie:Tax & Training
Experiență: 24+ ani

Dacă ar fi să aleagă un drum, chiar de la începuturi, ce îi sfătuiești pe tinerii absolvenți să facă: să se angajeze ca și consultant in-house la o companie, să meargă la o companie de consultanță ori să încerce să-și deschidă propria afacere?

Există multe moduri de a-ți începe cariera profesională, fiecare cu avantajele sale. Importantă este seriozitatea cu care investim în construirea carierei, stabilirea obiectivelor de învățare și urmărirea constantă a progresului profesional, respectiv evitarea plafonării.

Ca fiscalist, contabil sau angajat în cadrul departamentului financiar-contabil al unei firme, un tânăr absolvent are oportunitatea de a învăța foarte bine specificitățile unei anumite industrii sau ale unui anumit model de business. 

Pe de altă parte, avantajul de a lucra într-o firmă de consultanță fiscală este că ai expunere la problematici diverse. Ai contact cu un număr mare de clienți din industrii diferite, lucrezi în echipe multiple, iar procesul de “coaching on the job” accelerează procesul de învățare. 

Eu mi-am început cariera în sectorul public ca inspector de control fiscal în cadrul ANAF, ceea ce a reprezentat o oportunitate pentru un proces de învățare susținut. Am avut posibilitatea de a cunoaște și verifica o diversitate de contribuabili și de situații, ceea ce a dus la conștientizarea și asumarea unui nivel de răspundere ridicat, valori care au fost o constantă pe tot parcursul meu profesional.

Sigur, există și calea antreprenoriatului, mai ales atunci cand, ca student, ai o idee genială pe care îți dorești să o vezi pusă în practică. Am citit zilele acestea, de exemplu, că un student român a câștigat Premiul Nobel Junior pentru Informatică. Despre asemenea exemple remarcabile aflăm foarte des și, probabil, acești absolvenți sunt “vânați” de giganții din domeniul relevant de activitate sau vor decide să își convertească rezultatul muncii de R&D (research and development – n. red.) în propriul plan de afaceri. 

Studenților care aleg calea antreprenoriatului le recomand să apeleze la consultanți valoroși, care să îi sfătuiasca asupra protejării drepturilor de proprietate intelectuală, asupra celei mai bune modalități de finanțare etc. și, nu în ultimul rând, asupra implicațiilor fiscale ale modelului de business selectat.

Nadia Oanea despre ce ar trebui să facă tinerii fără experiență antreprenorială atunci când decid să își construiască propria afacere

Dacă ar fi să ai iar 18 – 20 ani, ți-ai planifica altfel studiile academice? Ai urma aceeași facultate sau ai alege alta? Ai urma, în paralel, și alte studii care să te ajute să-ți diversifici cunoștințele? Ai lucra în alte locuri, în facultate?

Eu una nu am lucrat în timpul facultății, deoarece nu era un trend în acest sens, era mai degrabă un focus pe studii. Trebuie să recunoaștem că lucrurile nu mai stau așa în prezent. Există o cerere foarte mare din partea angajatorilor, ca urmare există un trend ca studenții să lucreze încă de pe băncile facultății.

Eu recomand ca focusul să rămână pe studiile universitare, iar dacă totuși decid să se angajeze, jobul ales (de preferință part time) să fie într-un domeniu în care studentul dorește să se specializeze după terminarea facultății, astfel încât să îi confere un avans în cariera aleasă. Am apreciat, de-a lungul vieții mele profesionale, dorința unor colegi de a experimenta diverse domenii, însă am constatat că aceia care au o viziune clară asupra traiectului profesional încă din faze timpurii au șanse mari să ajungă devreme la rezultate remarcabile. 

Nadia Oanea despre importanța alegerii unui domeniu conex atunci când apare decizia de a munci în timpul facultății

Facultatea este, însă, doar o parte în lunga călătorie a procesului de învățare continuă (long life learning). O carieră de succes nu poate fi gândită în afara conceptului de long life learning. Trebuie să învățăm pe parcursul întregii vieți profesionale, fie urmând forme de învățământ postuniversitar (masterat etc.), fie dobândind calificări profesionale relevante pentru domeniul de activitate (ACCA, ADIT) sau urmând stagiile de pregătire pentru înrolarea la camerele profesionale (CECCAR, CCF), ori pur și simplu prin înrolarea în programe de studiu de scurtă durată (IBFD etc.). 

Mixul de programe este o chestiune de preferințe și de opțiuni la un anumit punct în carieră. Important este să alegi ce ți se potrivește și să îmbini în mod natural studiul cu jobul.  

Procentul antreprenorilor care eșuează în primii ani de viață ai afacerilor lor e foarte mare. Merită antreprenoriatul să-ți asumi riscurile, eforturile și piedicile pe care le întâlnești în drum? Există anumite riscuri specifice atunci când ai propriul tău business de consultanță față de alte domenii de activitate?

Antreprenoriatul în consultanță vine, în opinia mea, odată cu acumularea experienței în domeniul tău relevant de activitate, ca un pas firesc, ca o etapă următoare, după ce ai atins un vârf ca intraprenor într-o corporație, de exemplu. Un intraprenor este o persoană care lucrează la dezvoltarea de idei și produse noi în compania la care lucrează deja. Intraprenorul are acces la resursele și capacitățile unei companii consacrate, are autonomie în dezvoltarea proiectelor de care se ocupă, însă nu la același nivel de risc și recompensă din afacere ca un antreprenor. Intraprenorul poate fi orice persoană din cadrul companiei care are abilități antreprenoriale, viziune și gândire strategică în rolul pe care îl are în companie.

Acesta este și cazul meu – în ultimii 7 ani am dezvoltat cu viziune, adaptabilitate, reziliență, inteligență și leadership practica de consultanță fiscală dintr-o firmă internațională de consultanță din eșalonul “mid-tier”. După această experiență de top ca intraprenor a venit momentul să fac pasul la antreprenoriat, la un alt nivel de asumare a riscurilor și de recompensă. 

Când pasul la antreprenoriat vine ca urmare a unei suficiente acumulări de experiență și de capital, care să-ți permită un mod rațional de asumare a riscurilor unei afaceri, șansele de reușită sunt mari. În plus, parteneriatele de succes, continua inovare și adaptabilitatea, reziliența, leadership-ul și inteligența în business (pe care le-am pomenit deja) rămân factori critici de succes și ca antreprenor. 

Antreprenoriatul în stadii timpurii poate duce la eșecuri, pentru că ideile geniale nu sunt un factor exclusiv de succes. Ele trebuie completate cu finanțare potrivită, alocare optimă a resurselor, identificarea corectă a piețelor și a strategiilor comerciale, precum și implementarea optimă a acestora din urmă.

Nadia Oanea despre tabloul unei reușite antreprenoriale

Le recomand antreprenorilor tineri să se înconjoare de profesioniști cu experiență sau să apeleze la mentori și consultanți de valoare, pentru a crește șansele de reușită a proiectului lor de business. 

Îți poți aduce aminte despre primul moment în care ai avut de-a face cu un client nemulțumit? Cum ai abordat situația?

Un consultant bun este un consultant care înțelege foarte bine nevoile clientului și își ajustează intervenția în funcție de nevoile și de bugetul acestuia. În plus, un consultant bun este un coach bun, pentru că știe să pună întrebări relevante clientului, astfel încât acesta să poată lua singur decizii corecte pentru afacerea sa. 

Nemulțumirile pot să apară atunci când există un “expectation gap” pe care consultantul nu-l intuiește la timp sau nu îl gestionează corect. Această diferență de așteptare trebuie rezolvată prin comunicare, negociere și flexibilitate și de o parte, și de cealaltă. Consultanța este un efort continuu de comunicare și de persuasiune din partea consultantului, care vinde pricepere, experiență și viziune, însă decizia finală este întotdeauna a clientului.

Care sunt cele mai importante calități pe care le cauți la oamenii pe care îi angajezi în compania ta? Ce te impresionează cel mai mult la un candidat în interviul de angajare?

Sunt mai multe aspecte pe care le apreciez la un candidat, respectiv la un viitor coleg de muncă, dintre care aș menționa: studiile, experiența profesională, spiritul pozitiv și entuziasmul, dorința de clădire a unei cariere de succes.

Apreciez întreaga gamă a tipologiei umane și diversitatea și sunt de părere că fiecare oferă ce are mai bun dacă ai capacitatea să identifici acea arie, însă cu timpul am ajuns să prefer persoanele cu un spirit pozitiv și cu care rezonez la nivel de valori profesionale și umane.

Nadia Oanea despre calitățile pe care le caută la un candidat

Dacă ai avea de ales dintre mai mulți absolvenți care aplică pentru un job, ai alege pe cei cu note foarte mari, pe toata perioada studiilor, fără sa fi lucrat undeva până atunci sau pe cei care au lucrat și în alte locuri, chiar dacă notele lor nu sunt extraordinare? De ce?

Categoric rezultatele academice sunt importante, deoarece studiul ar trebui să fie principala preocupare pe perioada studenției. Un mix bun între rezultate academice și experiență relevantă în domeniul în care studiezi reprezintă un atu important la angajare, în opinia mea. Asta demonstrează abilitatea candidatului de a se concentra pe ce este important într-o anumită etapă a vieții profesionale (în speță, studiile universitare) și decizii corecte legate de acumularea de experiență în domenii de interes pentru studiile urmate și pentru direcțiile viitoare de carieră. 

Am observat de-a lungul timpului că tipul de job ales pe perioada studenției îți dă de cele mai multe ori direcția în primii ani ai vieții active de după absolvire, fiind dificil să schimbi acea direcție și, în același timp, să păstrezi trendul ascendent în ceea ce privește remunerarea.

Și cum puțini acceptă provocarea de a schimba direcția în carieră cu ajustarea în jos a salariului pe motiv că experiența anterioară nu este relevantă la noul job, unde începi ca junior fresh start, sfatul meu este ca jobul din timpul facultății să fie ales cu grijă, într-un domeniu în care studentul își dorește să lucreze și după absolvire.

Ce lucruri știi acum și crezi că te-ar fi ajutat dacă le-ai fi aflat sau ți le-ar fi spus cineva când abia intrai în această profesie?

Dacă mă uit în spate la ultimii peste 20 de ani, cariera mea profesională reprezintă un șir de etape de acumulare, urmate de salt / creștere și reașezare pe noul nivel, iar acumulare și iar salt și reașezare. Mi-am gândit întotdeauna cu atenție schimbările în carieră și le-am privit ca fiind pași înainte spre noi experiențe profesionale, care să mă îmbogățească și să mă facă un profesionist și un om mai bun. 

Astfel, postura de antreprenor a venit pentru mine după un lung șir de acumulări de cunoștinte și abilități pe care cu mândrie il numesc know-how. Know-how pe care îmi propun să îl convertesc într-un business de succes în consultanță fiscală și training în domeniul fiscalității. Sunt ferm convinsă că traiectoria profesională este o rezultantă a unor decizii conștiente și asumate și am mai degrabă speranță pentru viitor decât regrete pentru trecut. 

Totusi, pentru ca este o discuție despre antreprenoriat, îmi permit să vin cu un sfat pentru tinerii antreprenori: este crucial să apeleze la mentori sau la consultanți pentru input cu valoare adăugată ridicată în ariile de expertiză în care antreprenorul nu excelează. 

Ce crezi că te pregătește cel mai bine pentru a fi consultant și a avea propria afacere de consultanță?

În consultanță, know-how-ul, reputația și networking-ul relevant sunt factori critici de succes. Ca să ai propria afacere în consultanță trebuie să deții un nivel de cunoștințe de top, plus abilitatea de a înțelege business-ul și nevoile clienților din industrii foarte diferite, din toate colțurile lumii. Spun cu mândrie că sunt fiscalist generalist, o raritate printre profesioniștii care activează în această industrie, în care hiperspecializarea a devenit normă și cred că acesta e un avantaj competitiv important, pe care și cei mai tineri ar trebui să-l ia în considerare. Cum ajungi un fiscalist generalist? Simplu, lucrând alături de unul.

O reputație înaltă este necesară, deoarece încrederea este unul din factorii determinanți în procesul de vânzare a consultanței, în general, și al consultanței fiscale în particular. Obținerea și păstrarea calității de membru al camerei profesionale relevante, atenția la obligațiile de conformare legală cum am fi obligațiile pe linia de prevenire și combatere a spălării banilor sau pe linia raportării tranzacțiilor transfrontaliere care poartă semne distinctive de planificare fiscală agresivă etc., construirea de parteneriate solide, bazate pe etică și profesionalism fac parte din construirea și menținerea unei bune reputații profesionale. 

Partea de networking relevant este importantă pentru a genera clienți și contracte de consultanță. Un consultant trebuie sa fie mereu vizibil, prezent la evenimente, în media etc. Nu în ultimul rand, contribuția la dezvoltarea domeniului tău de activitate, cum ar fi participarea la grupuri de advocacy pentru modificarea legislației, furnizarea de training etc. sunt importante pentru creșterea notorietății, care genereaza recunoaștere și, în final, clienți. 

Dacă ar fi să definești abilitatea cea mai importantă care te-a ajutat să treci peste momentele grele din carieră, care ar fi aceea?

Cu înțelepciunea specific românească, aș putea spune că am reușit mereu să văd partea plină a paharului, să învăț din experiențele trecutului și să convertesc experiențele acumulate astfel încât să fac saltul spre mai bine. Sigur, definiția pentru “mai bine” este una care diferă de la persoană la persoană, iar a fi autentic și a te cunoaște foarte bine este cheia pentru a te simți împlinit ca profesionist și ca om.Vocația pentru oameni, empatia. Consultanța e despre a asculta, a înțelege oamenii și despre bucuria de a-i ajuta. Apoi, excelența profesională, dorința de a învață încontinuu pentru că e o profesie dinamică, în continuă mișcare, dependentă de dinamica vieții.

Parcurs & repere profesionale

  • Nadia Oanea este fondatorul Tax & Training, companie care oferă antreprenorilor consultanță specializată în probleme de taxare domestică și internațională, prețuri de transfer și training specializat în domeniul fiscal.
  • Nadia este membru al Camerei Consultanților Fiscali din România (CCFR), al Corpului Experților Contabili din România (CECCAR) și trainer autorizat pentru formarea adulților, inclusiv pentru CECCAR și pentru calificarea ADIT.
  • În decembrie 2014, Nadia a primit de la CIOT premiul CCH pentru cel mai mare punctaj la nivel internațional, la examenul de prețuri de transfer pentru calificarea Advanced Diploma in International Taxation (ADIT).
  • Nadia este licențiată în științe economice a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, cu studii postuniversitare în domeniul managementului financiar – bancar și în administrație publică.
  • Nadia este nominalizată în “Women in Tax Leaders” Directory de International Tax Review.
0 Shares:
Te-ar mai putea interesa